Sentimentální Skot

Zdaleka nejromantičtějším ze všech velkých křesťanských národů jsou Skotové. Mám dostatek skotské zkušenosti a právě tolik skotské krve, abych to věděl na základě jediného způsobu jímž lze něco poznat, tedy když vnější a vnitřní svět jsou jedno. Vím, že se říká, že Skotové jsou praktičtí, prosaičtí a puritánští a že mají podnikatelské oko. Mám rád rčení podnikatelské oko.
Polyphenes měl podnikatelské oko vprostřed svého čela. Vynikajícím způsobem mu sloužilo k jediným dvěma povinnostem, které se žádají od moderního finančníka a kapitána průmyslu: počítání ovcí a pojídání lidí. Když ovšem o toho oko přišel, měl po práci. Ale Skotové nejsou jednoocí praktičtí lidé i když jejich nejlepší přátelé musí připustit, že někdy bývají podnikatelsky věcní. V základě ovšem jsou romantičtí a sentimentální a dokazuje to právě ekonomický argument, kterým se dokládá jejich hrubost a chamtivost po hmotných věcech. Většina Skotů přijala průmyslovou civilisaci s jejímu továrními komíny a hladovými cenami, s její párou a ocelí—a stávkami. Většina Irů ji nepřijala. Většina Irů se ocelovým stiskem přidržela zemědělství a podařilo se jim udržet je. Stalo se tak proto, že ačkoli jsou Irové vůči Skotům mnohem níže v umění a literatuře, mohutně je převyšují v praktické politice. Musíte být velmi romantičtí, abyste přijali průmyslovou civilisaci. Je zapotřebí opravdu veškeré staré gaelické výmluvnosti, abyste člověka přesvědčili, že Glasgow je skutečně velké město. A přece se takový zázrak děje a když jsem v Glasgow byl sdílel jsem tu ilusi i když o Leedsu nebo Birminghamu jsem nikdy nejmenší iluse neměl. Průmyslový sen Skotům vyhovuje. Objevil se romantický výhled, vhodný pro romantický národ, vize vyšších a vyšších komínů vypínajících se k nebesům, žhavějších a žhavějších ohňů v nichž se i admant rozplyne jako ranní rosa. Přicházely vyšší a vyšší stroje, které už začaly vřískat a gestikulovat jako obrové. Přišlo komunikační hromobití poletující tam a zpět rychlostí myšlenky. Bylo by nerozumné čekat, že uchvácený, snivý a romantický Skot zůstane stranou a v klidu a nezeptá se při takovém víru čarodějnictví, jak by na něm on, běžný Skot, mohl trochu zbohatnout.

On, tedy běžný Skot, je povětšinou chudší. Glasgow není bohaté město. Je to obzvláště chudé město, kterému vládne hrstka obzvláště bohatých mužů. Není sice možná až tak chudé jako Liverpool, Londýn, Manchester, Birmingham, nebo Bolton. Je však mnohem chudší než Řím, Ruen, Mnichov nebo Kolín. Zvláštní občanská vitalita pozorovatelná v Glasgowě možná vychází ze skutečnosti, že vysoký poetický patriotismus Skotů zde byl posílen irským pronikavým zdravým rozumem a nezávislostí. V každém případě soudím, že nelze pochybovat o základním historickém faktu. Skotové byli pokoušeni obrovskými, ale nerovnými příležitostmi industrialismu, protože Skotové jsou romantičtí. Irové tyto ohromné, ale nerovné příležitosti odmítli, protože Irové jsou jasnozřiví. A nyní nepotřebují ani příliš ostrý zrak, aby viděli, že pokušení v Anglii a Skotsku bylo zradou. Industriální systém selhal.

Šel jsem jednoho dne podél velké údolní silnice, která protíná západní hrabství kolem Glasgow více méně směrem k východu a k rozšiřující se Forth. Mohla to být, pokud vím (a bavím se tou představou), cesta jíž se bral Wallace se svou hrubou armádou k bitvě před Stirling Brig aby vprostřed středověké diplomacie dal vzniknout novému národu. Tak či tak, kolem mě se odvíjela veškerá romantičnost Skotska od posledních kouřů Glasgowa po první déšť v kopcích. Vysoké a štíhlé továrenské komíny se snažily vypnou se výš než vrcholky hor, jako by krajina, podobná svým dějinám, byla plná samého šílenství ambicí. Mzdové otroctví v němž žijeme je nemravné. Ale v ničem nejsou Skotové pronikavější a poetičtější, a mohu říci dokonalejší, než ve své skotské nemravnosti. Právě to činí Pána Ballantrae tím nejvíce vzrušujícím smyšleným lumpem a stejně tak to platí i o Pánu Lovatu mezi skutečnými bandity. Je to poesie. Je to intensita těsně hraničící s šílenstvím, nebo v horším případě, magií. A Skotům se podařilo část tohoto planoucího romantismu aplikovat dokonce i na nejnižší ze všech vztahů pánů a nevolníků, dnešní proletářskou nerovnost. Ve Skotsku můžete dnes potkat člověka, kterého jste dosud nepotkali jinde než v románech. Mám na mysli sefmademana, nenasytného, nemilosrdného stejně k sobě jako k druhým. To není „podnikání“, ale kleptomanie. Takový selfamademan je docela šílený a mnohem viditelnější veřejný škůdce než každý jiný kleptoman. I když je to podvod, není to iluse. Existuje, sám jsem potkal nejméně dva. Jen jemu mezi moderními obchodníky ani dost málo nelichotíme, když ho označujeme za banditu. Skutečně se na něj lepí něco z nezodpovědnosti skutečně temného věku. Naše vědecká civilisace není civilisace, ale protivný kouř. Jako dým nás dusí a jako dým odvane pryč. Podle mých zkušeností jen o asi dvou Skotech skutečně platí, že není kouře bez ohýnku.

Ale jsou i jiné druhy ohně, a lepší. Jednou z velkých předností této podivné národní povahy, od prvních zápisů v kronikách, je stejná schopnost k odolnosti i ke krutosti. Téměř vše bylo ve Skotsku stále na pokraji vzpoury, zejména loyalita. Když byl tento národ schopen Glasgow postavit, byl schopen jej i rozvrátit a myšlenky mnoha mých dobrých přátel v něm mě vedou k vážným pochybnostem, co by v lidské paměti mělo stát jako větší pohroma. Mnoho bohatých mužů ve Skotsku je natolik slabých, že si říkají silní. Ale není mnoho chudých mužů, kteří by byli tak slabí, aby jim to věřili.

Když jsem odcházel z Glasgow viděl jsem podle cesty stát muže. Na čepicích měli přivázané malé lampy, jako víly, které tancovávaly v starých pohádkových pantomimách. Ale přísně vzato to nebyly víly. Spíš by se jim mělo říkat gnomové, protože pracovali v průrvách těchto purpurových a chaotických kopců. Pracovali v dolech, z nichž pochází palivo pro naše ohně. Právě ve chvíli, kdy jsem je uviděl, navíc netancovali ani nepracovali. Nedělali nic. A to byla podle mého názoru (doufám, že i podle vašeho) ta nejlepší věc, kterou mohli dělat.

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s