I. Předmluva

Může padnout velmi oprávněná otázka, proč jsem souhlasil, třebaže na svého druhu výzvu, napsat i jen populární esej o anglických dějinách, když si nedělám žádný nárok na zvláštní učenost a jsem spíše pouhou součástí veřejnosti.

Moje odpověď zní, že vím dost na to, abych věděl alespoň jedno: z pohledu jednoho z příslušníků veřejnosti ještě dějiny napsány nebyly. To čemu říkáme lidové dějepravy by se stejně dobře mohlo jmenovat dějepravy proti obyčejným lidem. Všechny jsou, téměř bez výjimky, proti obyčejným lidem zaměřeny a ti jsou v nich buď ignorováni, nebo se jejich pisatelé  promyšleně snaží dokázat, že se obyvatelstvo pletlo. Je pravda, že Green svou knihu pojmenoval Stručné dějiny anglického lidu, ale patrně si myslel, že je příliš krátká na to, aby v ní lid vůbec náležitě zmínil. Jednu z velmi dlouhých částí svého příběhu kupříkladu nazval Anglie puritánská. Anglie ovšem puritánská nikdy nebyla. Stejně nefér by bylo mluvizt o vzestupu Jindřicha Navarského jako o Francii puritánské. A někteří z našich historiků, extrémních Whigů, by stejně dobře mohli být skoro schopni nazvat svou kampaň ve Wexfordu a Droghedě Irsko puritánské.

Je to ovšem zejména středověk, kde lidové dějepravy pošlapávají lidové tradice. Je tu téměř komický protiklad mezi obecně známými informacemi o Anglii v posledních dvou či třech staletích, kdy byl vybudován současný průmyslový systém, a obecně známými informacemi o předcházejících staletích, které označujeme jako středověk. Stačí jeden příklad o tom, jaké panoptikální historky se považují za dostatečné pro vedlejší  pouťovou atrakci jíž je věk opatů a křižáků. Před několika lety se objevila populární Encyklopedie, která mimo jiné slibovala, že bude masy učit anglickým dějinám; narazil jsem v  ní při té příležitosti na sérii obrazů anglických králů. Nikdo by od nich nečekal, že budou všechny autentické, pozornost ovšem přitahovaly ty, které musely být nutně smyšlené. V soudobé literatuře je dostatek vydatného materiálu pro portréty takových mužů jako byl Edward I. nebo Jindřich II., ovšem jak se zdá, tento materiál nebyl nejen nalezen, on jej ani nikdo nehledal. Když jsem nalistoval obrázek, který měl představovat Štěpána z Blois zarazil se můj pohled na gentlemanovi, v jedné z těch helem s ocelovými kroucenými okraji, které přišly s věkem krejzlíků a krátkých kalhot. Jsem v pokušení domnívat se, že ta hlava patří nějakému halapartníkovi třeba ze scény popravy Marie Stuartovny. Ale má přílbu, a přílba patří do středověku a každá stará přílba je pro Štěpána dost dobrá.

Teď si představme, že by čtenář takové referenční příručky hledal portrét Karla I. a našel hlavu policisty. Předpokládejme, že by pocházela, s moderní přílbou a vším ostatním, ze záběru třeba Daily Sketch ze zatčení paní Pankhurstové. Myslím, že můžeme zajít až tak daleko, že budeme předpokládat, že čtenáři takový obrázek odmítnou považovat za věrný portrét Karla I. Mohou dospět k názoru, že tady patrně došlo k nějakému omylu. A to přitom mezi Štěpánem a Marií uplynulo mnohem více času než mezi Karlem a námi. Převrat v lidské společnosti mezi první kruciátou a posledními Tudorovci byla nezměrně kolosálnější a celistvější než jakákoli změna mezi Karlem a námi. A především taková revoluce musí být to první a to poslední v čemkoliv, co si říká lidová dějeprava. Je to totiž příběh o tom, jak naše obyvatelstvo získalo velké věci, ale do dneška ztratilo vše.

Troufnu si umírněně říct, že o anglických dějinách toho vím přece jen víc a že mám stejné právo napsat jejich populární přehled jako ten gentleman, který přiměl křižáka a halapartníka, aby si vyměnili klobouky. Na odbytí, jeden by řekl vynechání, středověké civilisace v těchto dějepravách je ovšem poutavé a podivné především to, co jsem už zmínil. Je to právě lidový příběh vynechaný z  lidové dějepravy. Kupříkladu i řemeslník– bednář, tesař či zedník– se učil o Velké chartě skoro jako o alce velké, s tím rozdílem, že její téměř obludná osamělost spočívala v tom, že svou dobu předběhla, místo aby ji nestihla. Už se ale neučil se o tom, že středověk byl pergameny chart přímo napěchován, že na systému chart byla celá společnost založena a že to byly listny pro něj nanejvýš zajímavé.  Tesař se doslechl o jedné chartě poskytnuté baronům a to zejména v jejich zájmu, nic ale neslyšel o chartách daných tesařům, bednářům, vůbec lidem jako je on sám. Abychom vzali jiný příklad, chlapec či děvče čtoucí sbírku zjednodušených příběhů pro školy nikdy neslyšeli o občanovi (burgher), dokud se neobjevil v košili se smyčkou kolem krku. Určitě si ani nedokáží představit co znamenal ve středověku. Viktoriánský kramář si sám sebe nepředstavoval, coby účastníka něčeho tak romantického jako dobrodružství Courtrai, kde středověcí kramáři získali víc než své ostruhy, když vyhráli ostruhy svých nepřátel.

K tomu, abych řekl co vím o tomto pravdivém příběhu jsem měl velmi prostý motiv a omluvu. Potkal jsem na svých toulkách muže vychovaného v dolních místnostech velkého domu, živeného převážně jeho zbytky a zatíženého především jeho námahou. Vím, že jeho stížnosti tiší a postavení ospravedlňuje příběh, který je mu vyprávěn. Vypráví o tom, že jeho děd byl šimpanz a otec divoký muž v lesích lapený lovci a ochočený jakousi inteligencí. V tomto světle může být docela dobře vděčný za téměř lidský život jemuž se těší a může se spokojit s nadějí, že za sebou nechal i docela vyvinutější zvířata. Kupodivu mě  ale apel tohoto příběhu v posvátném jménu Pokroku přestává uspokojovat, když mě začalo jímat podezření (a  objevoval jsem) že nemá pravdu. Vím teď o jeho původu dost na to, abych věděl, že se nevyvinul, ale byl jednoduše vyděden. Jeho rodokmen není žádný opičí strom, leda v tom smyslu, že na něj se žádná opice nevyšplhá. Vypadá spíše jako strom vyrvaný z kořenů a na štítě neznámého rytíře pojmenovaný Dedischado.

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s