Úvod

Proti zveřejnění těchto textů padne přirozená námitka, že jsou stejně efemérní jako sporné. Normální kritik je jinými slovy je současně odmítne pro jejich přílišnou malichernost a nebudou se mu líbit pro jejich přílišnou vážnost. Poněkud jednostranné příměří dobrého vkusu vztahujcí se na všechno související s náboženstvím, které donedávna vcelku převažovalo, ustoupilo nyní poněkud jednostranné válce. Příměří se ovšem lze stále dovolávat, teror vkusu je v takovém případě zpravidla požadován vůči menšině. Všichni známe starého dobrého plukovníka konzervativce, který kleje, až rudne ve tváři, že se nebude bavit o politice, ale když posílá ke všem čertům a do horoucích pekel všechny ty mizerné a zatracené socialisty, to přece není řeč o politice. Všichni smýšlíme laskavě o té staré milé dámě, která žije v Bath nebo v Cheltenhamu, kterou by ani nenapadlo mluvit o někom nelaskavě, ale která si zcela jistě myslí, že Dissenters jsou příliš hrozní, nebo že irští sloužící jsou zkrátka nemožní. A právě v duchu těchto dvou zcela obdivuhodných lidí se dnes v tisku vede spor o progresivní víře a širokém a bratrském náboženství. Pokud a dokud se pisatel rozmáchlými a všeibojímajícími gesty vstřícnosti a pospolitosti obrací ke všem, kdo jsou připraveni opustit svá náboženská přesvědčení, smí být tak hrubý jak se mu zamane vůči těm, kdo si troufají je ponechat. Děkan od sv. Pavla si vesele dovolil nazvat katolickou církev proradnou a zkrvavenou korporací, pan H. G. Wells smí Nejsvětější Trojici srovnávat s nedůstojným tancem a birminghamský biskup může Největější svátost přirovnávat k barbarské krvavé hostině. Má se za to, že taková vyjádření nemohou narušit a pocuchat lidský pokoj a harmonii, po němž všichni tihle humanitáři touží, v těchto vyjádřeních přece není vůbec nic, co by mohlo překážet bratrství a účastenství, které jsou pouty společnosti. Tím si můžeme být jisti, protože na to máme slovo samotných pisatelů, že jejich jediným cílem je vytvářet atmosféru svobody a lásky. Pokud tedy nějaké nešťastné interpretace maří harmonii okamžiku, pokud to se tyto bratrské slavnosti skutečně nemohou obejít bez nějakých hloupých rozruchů, bez toho, aby někdo nedělal scény, pak je zcela zjevné, že je to vina několika málo vznětlivých a popuzujících individuí, která nemohou přijmout tyto popisy Trojice, přijímání a církve jako konejšení jejich citů či uspokojení jejich představ.
Ve všech takových vyjádřeních je zcela jasně vysvětleno, že je přijímají všichni iteligentní lidé, vyjma těch, kteří je nedokáží akceptovat. Jenomže sám jsem si ve své politické zkušenosti dovolil zpochybnit právo toryovského plukovníka klít na své politické oponenty a říkat, že to není politika, dovolil jsem si i zapochybovat o tom, že dáma může milovat všechny a současně pohrdat Iry. Mám stejný problém připustit, že všichni ti nejliberálnější a nejvelkomyslnější křesťané jsou oprávněni vidět dobro ve všech náboženstvích a nic než zlo v náboženství mém. Vím ovšem, že vydání odpovědí v tomto smyslu, zejména přímé odpovědi podané v reálném sporu, budou mnozí považovat ta provokaci a nepatřičnost.
Nuže musím přiznat, že jsem v tomhle tak staromódní, že v tom vidím cosi jako věc cti. Myslím, že si mohu dovolit říci, že jsem obvykle z těch, kdo jsou společenští a dobře a snadno vychází se svými druhy, nejsem ani tak založením k tomu, abych se hádal, ale abych diskutoval a vážím si víc, než dokážu jednoduše říct, toho, že jsem obecně udržoval velmi přátelské vztahy s těmi, kdo se ode mne lišili v pouhém sporu. Mám velmi rád Anglii i v tom stavu, v jakém je, což je něco docela jiného, než v jakém byla či by mohla být. Mám řadu populárních zálib od detektivek po obranu hospod, v mnoha případech jsem byl na straně většiny, například když šlo o propagaci anglického patriotismu za světové války. Mohl bych i v těchto sympatiích najít dost materíálu k populárním apelům a v praktičtějšík smyslu by mě netěšilo nic víc, než pořád psát detektivky, leda snad je pořád číst. Ale pokud ve svém příliš šťastném, ba lenošivém životě, zakouším, že mí spoluvěřící jsou zasypáváni urážkami, protože si dovolí říct,že jejich náboženství je správné, bylo by ode mne špatné, kdybych se sám necítil uražen. Mnoho z nich má příliš těžký život a já si žiju až příliš jednoduše na to, abych nepovažoval za privilegium namítat proti takovým divným metodám polemiky. Pokud děkan od sv, Pavla opravdu věří, jak zcela nesporně říká, že když nejzbožnější a nejoddaněší vládci katolické církve uznali (realisticky a dokonce váhavě) fakt moderního zázraku, dopustili se tím „lukrativního podvodu“ pak dávám mnohem víc přednost tomu věřit, že viní mne, spolu s lidmi mnohem lepšími než jsem já, že jsme se staly podvodníky kvůli špinavému výdělku. Pokud má i nadále být slovo jesuita používáno jako synonymum slova lhář, pak dávám přednost tomu, aby stejný prostý překlad platil i pro slovo novinář, kde je to mnohem častěji pravda. Pokud děkan viní katolíky jako katolíky, že si přejí aby nevinní lidé umírali ve vězení (což dělá), pak bych byl velmi rád, kdyby mi přidělil nějakou roli v tom hrozném a vražedném melodramatu, v každém případě to může být námět na detektivku. Zkrátka je to právě proto, že se svými protestantskými a agnostickými krajany souhlasím v devětadevadesáti věcech ze sta, považuji za věc cti nevyhýbat se jejich obviněním v těchto bodech, pokud je skutečně hodlají přednést. Je mi velmi líto, pokud tato moje malá knížečka vypadá kontroverzně v tématech, o nichž smí mít kontroverzní názory každý, s výjimkou nás. Obávám se ovšem, že není pomoci, a pokud ujištuji čtenáře, že jsem ji začal skládat v duchu nestranné lásky, je vždy možné, že láska je stejně jednostranná jako spor. V každém případě představuje můj přístup k tomuto sporu je docela možné, že je zcela špatný, až na to že je správný.

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s