VI. O nové prudérnosti

Zjistil jsem, že nová prudérnost je mnohem úzkoprsejší a puritánštější než stará prudérnost, dokonce i kdybychom porovnávali s nejošuntělejšími a nejzoufalejšími posledními dny puritanismu. Je to pro mne objev ne právě málo zajímavý, protože jsem si vždy choval čistou, dokonalou a neposkvrněnou nenávist vůči obvyklému druhu puritanismu. Ale ani ryzí a čistý puritán není tak chmurný, negativní a potlačovatelský, jako ryzí a čistý stoupenec pokroku. Nová prudérnost nepřichází z otřepaných sekt a opršených kaplí, pochází ze všech nových klubů, nových lig, nových uměleckých a kulturních cechů a sdružení, nových letních škol vědy a filantropie. Patří zcela budoucnosti, nebo přinejmenším futuristům, kteří si myslí, že budoucnost ovládnou. Jde dokonce o záležitost pozoruhodně spojenou s mládeží, a co je ještě podivuhodnější, s mládeží, která si říká svobodná. A křesťanovo Desatero přikázání, ba i tisíc přikázání puritánových představuje ve srovnání s terorem a přísností jejích tabu naprostou svobodu.

Uvedu jeden praktický případ, abych ukázal, jak střízlivou pravdu mám na mysli. Jistá dáma, která zrovna hlídá dítě jedné mladší dámy zjistí, že dítko projevuje temný a morbidní zájem o příběh Jany z Arku. Mladší dáma patřila k oné škole, která se pyšní svým mládím. A to zdaleka ne ve v tom smyslu, v němž básník píše o popíjení piva v zemi mládí, ale spíše v oné prapodivné zemi mládí, kde nikdo nesmí pít pivo, ale buď studenou vodu nebo koktejly, v nichž je někdy rozpuštěný arsenik. Měla zkrátka všechny ty nejpokrokovější myšlenky. A ona dáma, matka, sdělila druhé dámě, která měla jednat in loco parentis, že při výuce a když na to přijde i ve volném čase jejího dítěte se musí přísně držet těchto pravidel: 1) dítě nesmí číst žádné pohádky, ani nesmí nic slyšet o pohádkových tvorech či vílách, 2) dítě nikdy nesmí nic ani jen zaslechnout o jakékoliv formě boje, 3) dítě musí být přísně chráněno před hanebnými pověstmi, že existuje cosi jako náboženství či náboženská víra. Nechám onu dámu, aby se vypořádala s problémem, jak za těchto omezení vyprávět historický příběh sv. Jany z Arku. Dítě se nesmí dovědět o dětství sv. Jany, kdy si hrála kolem vílího stromu, dítě se nesmí dovědět o životě sv. Jany, který byl převážně naplněn bojem a nesmí se dozvědět ani o její smrti, která byla výsledkem boje a která vyvolává jisté velmi nevhodné otázky víry, neboli tázání o tom, za co sv. Jana bojovala a zač umírala. Docela rád bych viděl vyčištěný či zcensurovaný život hrdiny patnáctého století.

Nuže, je nesmysl tvrdit, že je něco takového liberálního či emancipovaného, je nesmysl předstírat, že to není něco mnohem užšího a obskurnějšího než nejčernější pesimismus nejhorších dnů puritanismu. Neporovnávám to se svým náboženstvím: porovnávám to s náboženstvím, které mám nejvíce v nelibosti a tvrdím, že puritanismus, který nejvíc nesnáším, byl výbuchem nespoutané svobody a rájem rozkoší a svobod ve srovnání s něčím takovým. Nemám rád skotský šabat, nelíbí se mi staré temné domy se zavřenými okenicemi, ani dlouhé dny strávené čtení nudných theologických traktátů nebo nicneděláním. Všechno to ale byla lepší zábava než tohle. Není kupříkladu voláním po puritanismu, ale součástí příslovečného protestu proti puritanismu, tvrdit, že lidé směli číst jen bibli, zejména v neděli. Jenže Bible je hotovou sbírkou romantických a vášnivých příběhů z tisíce a jedné noci ve srovnání s s omezeními stanovenými touto osobou. Bible je úplná Encyclopedia Britannica rozmanitých témat mnohačetných lidských zájmů, když bychom ji srovnali s množstvím vědění, které lze předat pod těmito novými podmínkami. Bibli nemůže nikdo číst, aniž by nenabyl úžasného množství poznatků o zápolení a boji, o víře, pravých i falešných náboženstvích a o mystických, magických či mysteriozních bytostech, jež se vznášely kolem člověka v celé literatuře a ve všech legendách. Malí kluci, kteří vyrůstali v tmavých kalvinistických domech našich prapradědů vyrůstali ve skutečnosti s hlavami plnými ušlechtilého hluku konfliktu a krise, udatných a energických činů popsaných v té nejvelkolepější angličtině, jakou dějiny našeho národa poznaly. Dospívali v hluku a křiku kapitánů, israleských vozů a jejich jezdců; toho, který natáhl luk nazdařbůh a trefil krále do mezery ve zbroji; toho, jehož jízdu bylo znát již zdáli, neb jel s prudkou zuřivostí. To, přes všechny ostatní nevýhody, označuji za vzdělání, rozhodně za lepší vzdělání, než to, jehož se může dostat chudákovi malému puntičkáři, před kterým se nesmí mluvit o tom, že sv. Jana z Arku nenesla válečný praporec, ale který bude jen ujišťován, že nosila deštník.

Dát literatuře o válce taková omezení prakticky znamená literaturu prakticky vyloučit a sama Bible bude lepší průpravou než ta hloupá skrupulóznost, která má zůstat v nevědomosti o válečném oři, jehož krk byl oděn hromem, nebo o oné divoké kořisti, jež se smála potřásání kopím. Je ovšem zvláštní uvědomit si, že v oněch zšeřelých puritánských domech o nichž jsem mluvil došlo k další příslovečné výjimce a děti směly, dokonce i v neděli, číst Poutníkovu cestu (The Pilgrim’s Progress). Tedy, směly číst něco, co můžeme docela dobře nazvat pohádkou: něco, co je jistě bojovným příběhem a co dle bezpočtu svědectví to nebyla vůbec špatná náhražka jiných dětských románů či romancí. V každém případě dítě v ní může se svobodnou duší najít cosi z bojovného ducha a nikdy nezapomene na okamžik, kdy se Apollyon rozkročil přes celou šíři cesty, nebo když umírající Greathear složil svůj meč a na druhé straně mu zazněly v ústrety všechny trumpety. Raději bych byl ošuntělým, zaprášeným, zmateným, stísněným kalvinistickým dráteníkem v sedmnáctém století, než bych v tomto slzavém údolí neměl nikdy ani zaslechnout vzdálený tón oné trubky.

Intelektuální zajímavost tohoto kousku fanatismu spočívá v tom, že nové filosofie, nová náboženství a nové sociální systémy nemohou narýsovat své plány emancipace lidstva, aniž by lidstvo ještě víc nezotročily. Nedokáží provést ani to, co považují za nejběžnější reformy, aniž by přitom neuvalovali ta nejmimořádnější omezení. Žijeme v jakémsi stanném právu, aniž bychom slyšeli o jakémkoliv boji. Všechny naše děti mají být pod dohledem té nejchmurnější guvernantky, aby nezaslechly, ani jen náhodou, o pohádkách či o bitce s lupiči. Všichni musí být po vojensku vycvičeni v antimilitaristické disciplíně, která je stejně přísná a pevná jako vojenská kázeň. Všechny dětské příběhy musí být předloženy censorovi, který bude mít námitky, když budou příliš pěkné právě tak, jako je měl ten nejsušší viktoriánský či šosácký censor, pokud byly příliš ošklivé. Povstane nová paní Grundy, která se nebude červenat nad přirozenými skutečnostmi, ale jen nad nadpřirozenými fantasiemi. Nový Paul Pry bude vyslán, aby šmejdil kolem našich domů nebo nahlížel klíčovými dírkami, zda někde (v nějakém zločinném doupěti) neučí nějaké dítě obdivu k udatnosti. Bez ohledu na to, co si myslíme o relativních nárocích obou náboženství jedna věc jen nyní logicky zjevná, totiž že nové náboženství bude právě tak utiskovat, zcela a naprosto stejně, jako staré náboženství. Ze své vlastní přirozenosti bude bojovat o život proti normálním silám lidské přirozenosti, naprosto a zcela přesně tak, jak se tvrdilo o jakémkoliv systému askeze a sebezáporu v minulosti. Je to opravdu případ extrému, které se přitahují a setkávají, i když ve skutečnosti se extrémy setkávají často, protože jsou mnohem méně extrémní než si lidé myslí. Moderní pacifista se opravdu velmi podobá dávnému puritánovi, člověk, který se děsí veškeré theologie, je velmi podobný člověku, kterého tehdy děsilo vše mimo theologii. A dokladem je tento praktický případ. Starý kalvinista i nový komunista opravdu zakazují číst dětem pohádky. Starý puritán, právě tak jako současný muž míru by opravdu klukům zakázal číst šestákové romány o pirátech. Tenhle nový idealista vlastně ani vůbec nový není, aspoň ne po způsobu nenarozeného dítěte. Je to náš puritánská prapradědeček, který hrůzně vstal z mrtvých.

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s