Tři nepřátelé rodiny

Pan Aldoux Huxley rozsvítil jistě velmi zářivým bleskem ironie celou opovrženíhodnou krajinu své satirické Utopie syntetického lidstva a továrně vyráběných mužů a žen jedním starým romantickým citátem ze svého Nádherného nového světa. Citát samozřejmě pochází z onoho svrchovaného okamžiku magického mládí, kdy se z úžasné Mirandy stane Miranda žasnoucí nad jedinečným divem první lásky. Použít jej jako samotné motto systému, který když ztratil všechnu nevinnost přišel nutně i o všechen údiv bylo projevem věru velmi sžíravého vtipu. A přece stojí za povšimnutí a zapamatování, že ve srovnání s některými jinými světy, kde se totéž děje poněkud chaběji i když stejně zlovolně, Utopii extremistů náleží skutečně cosi z intelektuální integrity, která k extrémům, dokonce i šílenství, patří. V tomto smyslu nejsou ona dvě ironická adjektiva jen ironická. Hrůzný lidský, či nelidský, úl popsaný v páně Huxleyově románu je jistě svět mizerný, svět špinavý a svět podstatně nešťastný. V jednom smyslu to však byl nový svět a v jednom smyslu to je nádherný a udatný svět. Než by se totiž něco takového dalo ustavit ve světě faktů, muselo by se před tím ukázat alespoň trochu udatnosti a brutality. K tomu, aby se založilo cosi tak naprosto nechutného, by bylo zapotřebí alespoň nějaké odvahy.
Ovšem totéž dílo je konáno i v jiných světech, které nejsou nijak obzvlášť nové a vůbec nejsou krásné a udatné. Existují lidé jiného druhu, mnohem obyčejnějšího a konvenčnějšího, kteří nejen pracují na založení takového ráje zbabělství, ale dokonce pro něj pokouší i skutečně pracovat skrze síť zbabělců. K rodině a tradici jejích křesťanských ctností se tihle staví s postojem lidí schopných ublížit, ale příliš ustrašených na to, aby zasadili ránu, ale připravených dolovat a podkopávat pokud a dokud nebudou předvoláni, aby pálili či bojovali otevřeně. A ti kdo tohle dělají tvoří mnohem víc než polovinu či téměř dvě třetiny lidí, kteří píší do nejváženějších a nejběžnějších kapitalistických novin. Nelze dostatečně často opakovat, že rodinu v moderním světě rozbil kapitalismus. Mohl to být nepochybně komunismus, kdyby někdy dostal šanci někde jinde než v polomongolských stepích, kde se mu skutečně daří. Ovšem pokud jde o nás a o tom, na čem nám záleží, pak domácnosti rozbíjela, rozvody povzbuzovala a k starými rodinným ctnostmi čím dál otevřeněji opovrhovala éra a moc kapitalismu. Byl to kapitalismus, kdo pohlavím vnutil morální spor a ekonomickou soutěž, kdo zničil vliv rodiče ve prospěch vlivu zaměstnavatele, kdo vyhnali lidi z domova kvůli hledání práce, kdo je donutil žít blízko svých továren a podniků místo svých rodin a kdo především povzbuzoval z komerčních důvodů přehlídku publicity a okázalé novoty, jež je svou povahou smrtí všeho, čemu naše matky a našo otcové říkali důstojnost a slušnost. Starobylou římskou sochu Verecundie (studu pozn. překl.) nesvrhl a nepošlapal jako při vzpouře a nájezdu barbarů bolševik, ale boss, chlapík přes propagaci, obchodník a tvůrce reklamy. Protože to ale dělají tihle lidé, dělají to svým pomateným a dusným způsobem se všemi nezodpovědnými triky jejich odporných Doporučení a s jejich špinavou Psychologií. Dělá se to kupříkladu trvalým ukotvením starých viktoriánských ctností omezení, u nichž je nepravděpodobné, protože už tu nejsou, že by se snad mstily. Používají se k tomu spíš obrázky, než tištěná slova, protože od tištěných slov se očekává, že budou dávat nějaký smysl a protože z toho, že je člověk tiskne se může i zodpovídat. Předvádí se ztuhlé a ohavné obrazy žen v krinolínách nebo kloboucích, jako by to bylo jediné, co bylo k vidění, když Maud vešla a do zahrady a přivítala ji tam taková píseň. Naštěstí Maudini přátelé, kteří by lidi od tisku nebo fotografy vyzvali na souboj, jsou všichni mrtví – a tihle satirici viktoriánských časů si dávají velmi záležet na tom, aby se ujistili, že všichni jejich nepřátelé jsou mrtví. Někteří z jejich smělých karikaturistů byli známí tím, že staromódní koupací stroje brali ztečí stejně odvážně, jako by to byly strojní pušky. Je tedy příhodné odvážně útočit na koupací stroje, protože tu nejsou žádné koupací stroje, které by mohly zaútočit. Tyhle věci pak vyváží fotografiemi Moderní Dívky v různých fázích nudistického hnutí v důvěře, že něco tak zjevně vulgárního musí být i populární. Pokud jde o to ostatní vznáší se Moderní děvče na moři přislazeného sentimentu, za setrvalých výlevů nadšení nad její upřímností a svěžestí, o tom jak si s dokonalou přirozeností maluje tváře nebo o její bezpříkladné odvaze nemít děti. Celé je to ředěné deprimujícím pokrytectví o kamarádství, které je ještě sentimentálnější než staromódní sentiment. Když vidím, jak rodina tone v téhle bažině beztvaré zamilované marnosti mám chuť říct „Sem s komunisty.“ Lepší bolševické bitvy a Nádherný nový svět než starodávný dům člověka užíraný tiše takovými červy jako jsou tajená smyslnost a individuální chuť. „Zbabělec to dělá polibkem, statečný muž mečem.“
Je tu ale kupodivu ještě třetí podobná věc, o níž mám sklon si opravu myslet, že ji mám víc nerad, než ty dvě ostatní. Není to ani komunismus napadají rodinu, ani kapitalismus, který ji zrazuje, je to ohromná velmi šokující vize hitlerovce, který rodinu hájí. Hitlerův způsob obrany rodiny spočívá v tom, že každou rodinu učiní závislou na sobě a na svém polosocialistickém státu a v zachování rodičovské autority tím, že všem rodičům bude nařizovat, co mají dělat. Zachování posvátnosti důstojnosti rodinného domácího života si představuje tak, že vydává preventivní nařízení, že dědeček má vstát v pět ráno ke cvičení s činkami, nebo že babička má vyrazit na dvacetimílový pochod do tábora, kde dostane prapor se svastikou. Jinými slovy řečeno, vypadá to, že do rodiny zasahuje ještě víc než bolševici a dělá to ve jménu posvátnosti rodiny. Není to o moc víc povzbudivější než ostatní dva sociální projevy, je ale alespoň zábavnější.

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s