Čtenář Písma

The Scripture Reader
Pan Bernard Shaw napsal velmi protestantský traktát o svrchované povinnosti čtení Bible zejména jejího čtení opakovaného, samozřejmě ve světle soukromého úsudku. Soukromý úsudek totiž nemůže být nikdy špatný, právě tak, jako soukromé vlastnictví nemůže být nikdy správné. Je to jakýsi druh triumfu, když někdo dokáže pronést dlouhým a hodnotným životem nezměněný, neztrápený a neosvícený tak spletené a rozporné principy. Jisté technické problémy mohou sice pořád ještě zabránit tomu, aby páně Shawův biblický traktát objevil mezi literaturou Britské a zahraniční biblické společnosti, ale dokážu si představit, že ty budou brzy překonány teď, když se z oné staré záležitosti zvané moderní mysl stala tak upatlaná směska protestantismu a modernismu, že dokud člověk čte svou bibi nezáleží na tom, když popírá Boha. Jenže, protože mám Bernarda Shawa rád a obdivuji ho, nemohu se ubránit lítosti nad tím, že se vrátil ze země Búrů tak zcela proměněn v baptistického kazatele s počínajícími pohybnostmi o Habakukovi. Možná si to zasloužil za to, že v búrské válce podporoval imperialisty, jelikož měl Webbs ten vpravdě úžasný dojem, že to bylo „praktické“.
Jako každý jiný sektářský „čtenář Písma“ čte pan Shaw Bibli znovu a znovu a nachází v ní něco jiného, než poslední sektář. V tom je celá legrace i marnost téhle „nedělní hry“, která se už hraje nějakých čtyři sta let a začíná být obehraná. Staří sektáři, kteří v Bibli našli kalvinismus, kvakerství či mormonismus byli aspoň natolik vytrvalí, že se drželi toho, co našli a svůj program logicky uzavřeli. Ovšem bohužel, pan Shaw je pravý modernista v tom, že nemůže uzavřít ani svůj vlastí argument ze strachu, že by na konci mohl něco dokázat. Jeho nová theorie písma spočívá zhruba řečeno v tom, že každý z proroků Starého zákona byl v kontaktu s jiným Bohem, i když se zdá, že všichni měli dojem, že je to jeden a týž Bůh. A tak Bůh Jobův je lepší než Bůh Noemův, Bůh Micheášův je lepší než Bůh Jobův a tedy….a tedy co? Zjevným logickým závěrem argumentu by bylo, že Bohočlověk křesťanů, Druhá osoba Trojice, je lepší než Bůh Micheášův a po právu ho nahradil na základě principů pokroku. Jenže tady se pan Shaw, samozřejmě, celý rozsype, celou svou theorii theistického vylepšování převrátí, zhroutí se a přitom mumlá cosi o Ježíšových psychologických neštěstích. To je jen jedna část jeho knihy, je ale příznačná pro celý nedůsledný a nespojitý styl moderního psaní. Mnoho stran věnuje tomu, aby ukázal jak primitivní bohové vedli k čemusi většímu a nádhernějšímu a je naprosto zjevné, k čemu vedli. Jenže jakmile to modernista spatří, dá se na útěk.

Vlastní příběh Černého děvčete vypadá, jako by napsán podle Candida, a dokonce se z větší části odehrává ve Voltairově slavné zahradě. Ta zahrada nebyla nijak široká, ba spíš byla úzká, byla ale velmi pěkně upravena podle dobového stylu holanských zahradníků a člověk si v ní téměř oddechne po té džungli novinařiny, které se říká moderní myšlení. Voltaire měl na rozdíl od Shawa se svým příběhem přímočarý záměr. Candide je mladík vychovávaný německým profesorem ve velmi nesmyslné filosofii zvané optimismus, podobné mnoha nesmyslným filosofiím vyučovaným německými profesory. Ta filosofie tvrdila, že v tomto světě vše odpovídá našemu pokoji a pohodlí. Ať už byla čímkoliv byla takřka opakem katolicismu, ba i protestantismu, protože pokud už něco křesťané tvrdili, pak poněkud přeháněli pravdu, že život je slzavým údolím a místem zkoušek, že pokoj lze nalézt jen v klášteře a spravedlnost o soudném dni. Ovšem Voltaire neměl žádný problém s tím, aby ukázal jak skutečný život rozbije tuhle teutonskou heresi optimismu na kusy. Pro neohrabanější a ukoptěnější moderní mentalitu je příznačné, že na konci páně Shawova podobenství nevíme, co bylo rozmetáno na kusy, ani zda Černá dívka Boha našla, nenašla nebo zda zjistila, že Bůh, kterého by mohla najít neexistuje. V každém případě našla pana Shawa, který sehrál Voltairova zahradníka, ale ještě se nenaučil jasnému stylu a myšlené svého zaměstnavatele. Pana Shawa musí potěšit aspoň to, že se dozví, že je opravdový proletář. Voltaire řekl, že by člověk měl obdělávat svou zahradu. Je měřítkem a známkou pokroku, že se od té doby zjevně stal sluhou obdělávajícím zahradu svého pána.

Pokud jde o to ostatní. Vím, že existuje mnoho prostých lidí, kteří mého starého přítele potěší a uspokojí tím, že budou náležitě šokováni různými pasážemi v jeho knize. Zbavit ho takového potěšení by bylo téměř kruté, musím se ovšem přiznat, že sám jsem zůstal chladný a celá záležitost ve mně nedokázala vyvolat ani uměřený šok. Vždycky jsem si myslel, že se musíme čelit otázce, zda jednáme s věřícími nebo nevěřícími a jen věřící může být rouhačem. My katolíci si musíme uvědomit, že už žijeme v pohanským zemích a že barbaři kolem nás neví, co činí. Je zřejmé, že ti, kdo si myslí, že Ježíš byl obyčejný člověk o něm budou mluvit obyčejným způsobem. To, nač si stěžuji je, že ani tak o něm nedokážou mluvit rozumně, nebo tak, aby to dávalo smysl. Kupříkladu pan Shaw vede dlouhý dialog se svým imaginárním Ježíšem, který v něm mdle naznačuje myšlenku, že všechno vyřeší láska a to očividně láska jakéhokoliv druhu. Nu, neexistuje ani stopa důkazu, že by historický Ježíš z Nazaretu, kdy řekl, že jakákoliv takový sobecká, smyslná či sentimentální emoce musí být náhražkou kdekoliv, pro cokoliv jiného. Ve Voltairově době říkla někdy Rousseau, a romantici, někdy něco trošku podobného a církev tomu od počátku odporovala právě tak jako Bernard Shaw, který se vzbudil právě včas, by se postavil na odpor na konci. Pro nás je mnohem důležitější poukázat na to, že útok na víru se hroutí pro svou vlastní hloupost na své vlastní půdě, než vyjadřovat naše osobní pocity z toho či onoho výsledku jeho nezdolné nevědomosti, když doklopýtá na půdu posvátnější.

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s