Esej XIX.: O prostotě Asie

Byl jsem nedávno požádán, abych k detektivnímu příběhu, který dává dohromady více autorů napsal prolog. Ten příběh si vyžadoval živý a podrobný popis ulic Honkongu. Nikdy jsem je neviděl a nemám ani nejmenší představu, jak vypadají. Jen velmi nesmělý novinář by se ve svém realismu a fotografické přesnosti nechal omezovat nějakou takovou maličkostí. Když jsem nad tím tak ovšem přemýšlel začaly mi běžet hlavou obecnější myšlenky, ke kterým byl Honkong jen vstupní branou, tak jako je vstupní branou i do Číny. Promíchané kosmopolitní přístavy Dálného východu jsem sice neviděl, ale viděl jsem některé z ještě smíšenějších a kosmopolitnějších přístavů Blízkého východu. Byl jsem v Port Said a v Suezu a mezi nimi a Honkongem leží celé ohromné a zčásti dosud neznámé území, kterému říkáme Asie. Moje meditace ovšem přetekly až na tuto stránku, protože jsou zjevně příliš obecné a neurčité, než aby je bylo možné rozvinout před nevinnými a šťastnými duchy plnými krásného odhodlání honem pokračovat vraždou.

Ať už písmáci o Asii jinak napsali cokoliv, všichni se shodli na tom, že je tajuplná. Bude asi vypadat úchylně, když řeknu, že tohle tvrzení je mylně postavené nebo že je dokonce přehnané. Přesto si myslím, že se mu v jednom aspektu dá odporovat. Mohli bychom dokoce říct, že na Asii si všimneme především toho, že tajuplná vůbec není, ani zpolovičky ne tak jak Evropa, o Americe, která je z nic všech nejtajemnější ani nemluvě. Tím chci říct, že v Evropě a Americe existuji kompromisy a složitosti, směs či rovnováha té či oné věci s nějakou jinou, které jsou skutečně ve strohých vášních, přísných rituálech a dávných chutích Asie poněkud méně nápadné. Křesťan kupříkladu stále vyvažuje křesťanský ideál lásky vůči svým nepřátelům s pohanským ideálem jejich ztrestání a s rytířským ideálem férového boje s nimi. Dokážu si představit, že v Asii je láska i nenávist víc nesmíšená a nezastřená. V poesii i politice by byl v Asii člověk ve svém záměru usilovat o svou lásku či ztrestat svého nepřítele mnohem prostší. A třebaže na tradici, že se právě takhle Asiat někdy stávál umělcem smyslnosti i umělcem krutosti je dost pravdy, on by zase vcelku úspěšně mohl obhajovat názor, že v tom byl umělcem méně vyumělkovaným a více upřímným. Kdosi velmi pravdivě řekl, že Rusku schází tmel či pojivo pokrytectví. Tenhle výrok by se dal docela dobře citovat na podporu nikoli neobvyklého názoru, že Rusko je součástí Asie.

Dalo by se říct, že Asie je příliš stará na to aby mohla být tajuplná. Přinejmenším lze říci, že je Asie příliš stará na to, aby byla pokrytecká. Převleků a závojů jsou tisíce, ale za tisíce let se převleky hodně obnosily a závoje spíš připomínají ty, které nosí nemravné ženy v Káhiře a Port Saidu: rituální, leč průhledné. Ti, které jímá mladistvé vzrušení nad kombinací okultního a obscénního stále ještě mluví o tajnostech harém, o tajemstvích skrytých za závoji a záclonami serailu. Mně se ale zdá, že na harému je tajemného velmi málo, přinejmenším na muslimském harémua a tajemství kolem něho není žádné, leda otevřené. Zdá se mi, že city a sentimenty serailu, ať už jsou rodinné, otrocké nebo smyslné jsou často tak mldé a nudné, až to dostupuje krajnosti, již revoluční Západ označuje za úctyhodnost či vážnost. Myslím, že pokud jde o mystiku, váže se mnohem víc tajuplnosti k pocitům párku obyčejných milenců v anglické uličce. Je jen fér dodat, že při vší obřadné zdrženlivosti a neviditelnosti zde najdeme mnohem méně frází a tlachání, než v kdejakém anglickém románu či novinách. Ovšem pokud přijde na důvtip nebo chytráctví, pokrytectví nebo jen lidskou složitost, pak je tajuplnost právě na Západě a ne na Východě. Zapaďan vždy tvrdí, že nemůže porozumět Východňanovi, pravda je ovšem taková, že nemůže porozumět sám sobě. Právě křesťanská kultura je utkána z mnoha vláken mnoha tvarů a barev svázaných do jednoho uzlu, uzlu který drží svět pohromadě, ale který je ze všech uzlů na světě nejobtížnější vysledovat či rozvázat. Ve srovnání s tím je na všem dávném hedvábí z Číny či venkovské tkanině z Indie cosi prostého, hladkého a stejnorodého. Právě na křesťanovu hlavu dopadají, dokonce už do samého počátku, končiny země, i šípy Peršanů a kamenné kyje Keltů. A pokud jsou jeho víčka opravdu méně unavená, než Buddhova či brahmínova boha, pak by mohl být dobře známý citát poněkud pomýlený a když člověka bez ustání bijí do hlavy všechny kouty světa nemusí ho to jen uspat. V každém případě skutečným kosmickým mystériem je křesťan, kříž vykreslený protínajícími se paprsky svítání a soumraku, pravé těžiště v němž se kříží problémy světa. Je však jen spravedlivé říct, že tato složitost, která dává vzejít té nejvyšší filosofii, dává také vzejít šejdířství a mlácení prázdné slámy. Dává vzejít tomu nejhoršímu druhu šarlatánství, které si už ani skoro neuvědomuje, že je to šarlatánství. Mám za to že na Východě je takového podvodnictví podstatně méně a že ve srovnání s tímhle zakořeněným a polidštěným šejdířstvím je všechna jeho prohnanost jen jistým druhem prostoty.
V Asii se už ledacos příliš obnosilo, než aby se řídnoucí látka dala vycpat takovým sebeobelháváním, je stará a vystupují jí kosti. Děvka je tam děvka a ne herečka z lepší společnosti, kterou rozvodové soudy předávají od jednoho boháče k druhému. Otrok je tam otrok a ne nasmlouvaný zaměstnanec se mzdou nižší, než je výše stanovená zákonem. Král je tam králem a tyran tyranem a ne bankéřem vyhrožujícím národům, že je přivede na mizinu, či soukromou osobou vlastnící všechny akcie veřejného podniku. Všechna tato požehnání jsme svým příkladem nesporně do Asie uvedli, ale asijské nejsou. Lichvář tam byl lichvářem a zloděj zlodějem a právě tohle, co bylo na Asii to nejlepší, bude nejspíš také tím jediným, co evropský vliv skutečně změní. Stojí ovšem za to říct pár slov na obranu asijské prostory a proti asijské tajuplnosti. Na onom údajném tajemství Východu se totiž na Západě zakládá kdejaké šejdířství. Každé špatně padělané náboženství, každá ošuntělá zvrhlost, každá tajná společnost plná ničemů o sobě tvrdí, že se sytila zvláštními plody oné asijské zahrady. A my docela dobře můžeme naznačit, že ona zahrada je ve skutečnosti poněkud slušnější, i kdyby to měla být poušť.

Příkladů oné tuhé prostoty, dobrých i zlých, kterou mám na mysli by se našlo ještě velmi mnoho, a právě tak i toho v jakém smyslu má Orient víc prostoty než tajnosti. Indický systém kast mi kupříkladu připadá jako tyranie, a to tyranie nejhoršího druhu, protože ji má v rukou ne tyran, ale aristokracie, ale není to pokrytectví. Není to dokonce ani ten zmatenější a nevědomější druh pokrytectví, které označujeme za šejdířství. Zmatená není vůbec a sama její krutost počítá v její jasnosti. S ideálem brahmína si nemůžete pohrávat tak, jako s ideálem gentlemana. Nemůžete předstírat, že páriové byli párii učiněni čistě pro jejich polichocení a v zájmu pravé demokracie. A pokud tak dnes Indové mluví, je pak zřejmé, že byli nakaženi těm nejhoršími západními neřestmi. Rád bych si byl jist, že byli ovlivněni i těmi opravdovými přednostmi a hodnotami Západu, na prvním místě tou, jež se jmenuje Tajemství. Jenže oni, prostí, nám, tajemným, nerozumí. Jeden vynikají a význačný Hind mi řekl že problém světa spočívá ve sjednocení všech věcí, že na věcech ohledně nichž je nesoulad nesejde a že jen ty věci, o nichž panuje shoda jsou pevné. Nemohl jsem mu vysvětlit, že pro křesťana není problém jen ve sjednocení všech věcí, ale ve spojení spojitého s nespojitým. Není pravda, že na nesouladu nesejde, problém spočívá v tom, aby se věci mohly lišit a přitom být ve shodě. Zkrátka, západní člověk hledá a svobodu, která je pravým tajemstvím a usiluje o ni. Ve srovnání s ní je jednota jen otřepaná fráze. Černým koněm je ve skutečnosti bílý člověk a my sami, kteří jsme nám samým hádankou.

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s