Vulgarita

Vulgarity
Vulgarita je, podobně jako telefon či rozhlasový přijímač, jedním z velkých moderních vynálezů. Dalo by se docela úspěšně tvrdit, že telefon je méně mučícím nástrojem, než palečnice nebo skřipec a stejně tak, že jiné věky měly své neřesti, které byly horší než tato neřest nová či moderní. Zrovna tak, jako můžeme v náčrtnících Leonarda da Vinci najít fantastické skici letadel nebo u filosofů starověkého Řecka spekulace velmi podobné moderní fysice, tak můžeme v dějinách tu a tam nalézt náznak či předobraz velké a zlaté vize vulgarity, jež měla později ve světě vytrysknout. Nalézt je můžeme v zápachu punské plutokracie, který čpěl do chřípí Řeků a Římanů nebo v jistých stopách špatného vkusu u takového estéta jakým byl Nero.
Je to nicméně věc natolik nová, že pro ni nový svět ještě nenašel jméno, ale musel si vypůjčit jméno poněkud zavádějící, které je vlastně latinským označením něčeho jiného. Řecké jméno pro jantar jako jediné jméno elektřiny musíme dál používat proto, protože nemáme ponětí jaké má elektřina skutečné jméno či povahu. A podobně musíme používat i latinské slovo vulgus, které znamená toliko obyčejné lidi, abychom popsali něco, co není mezi běžnými lidmi vůbec běžné.
Vlastně to bylo a je, po dlouhá období lidských dějin a širé kraje obyvatelné zeměkoule, cosi mezi obyčejnými lidmi velmi neobyčejného. Farmáři žijící podle dlouhých zemědělských tradic, rolníci v normálních vesnicích, ba i divoši v divošských kmenech, jsou jen zřídkakdy vulgární. I tehdy, když masakrují a zotročují, i tehdy když konají lidské oběti a pojídají lidské maso, jsou jen zřídka kdy vulgární. Všichni cestovatelé dosvědčují přirozenou důstojnost jejich chování, ceremoniální důstojnost jejich obyčejů. A dokonce ani chudí ve složitějších moderních městech nejsou, jako takoví, nějak zvlášť vulgární.
Ne, je tu něco nového, co skutečně potřebuje nové jméno a ještě víc novou definici. Neříkám, že dokážu vulgaritu definovat, ale protože jsem zrovna četl moderní knížku o lásce, mám dojem, že bych mohl přispět několika poznámkami.
Nakolik se můžeme přiblížit její podstatě, pozůstává vulgarita převážně ze dvou prvků, které bych popsal jako jeden jako lehkost, druhý jako povědomost. První znamená, že člověk, jak se říká kypí, tedy, že jeho sebevyjádření plyne lehce, bez námahy, výběru či kontroly. Nevychází z něj jako volená a k cíli zaměřená slova procházejí artikulačním orgánem, prostě se z něj lijí jako pot. Nikdy se nemusí zastavit, aby něco z toho, co povídá, vysvětloval, protože nerozumí ani sám sobě ani mezím vysvětlování. Je z těch mužů, kteří rozumí ženám, je to muž, který vždycky vyjde s chlapci, je pro něj lehké mluvit, lehké psát, lehké mluvit na veřejnosti, protože jeho sebeuspokojení s sebou nese obrovský oblak a ilusi aplausu.
A druhým prvkem je povědomost, již by, pokud by byla pochopena, bylo možné nazvat rouhavostí. Horatius mluvil o „profánnosti vulgární“a je pravda, že tato povědomost je ztrátou svaté bázně a hříchem proti mystické stránce člověka. V praxi to znamená zacházet s věcmi sebevědomě a opovržlivě, bez smyslu pro to, že všechny věci jsou svým způsobem posvátné. Její nejnovější formou je připravenost chrlit přívaly hovadin na libovolné straně jakéhokoliv závažného tématu, protože na povrchní témata se skutečné vulgarity dočkáte jen stěží.
Jde tu o to, že hlupák je natolik subjektivní, že ho nikdy ani nenapadne nějakého tématu se obávat. Může to kupříkladu v debatě o moderní morálce být zrovna tak hlupák pohanský jako hlupák puritánský, jen v prvním případě půjde o přívaly pitomin o lásce, vášni a právu na život a v druhém případě naprosto podobné přívaly pitomin o křesťanské mužnosti a zdravém chlapectví a ušlechtilém mateřství a tak dál. Problém je v tom, že oni tyhle věci tak pekelně důvěrně znají.
Takový tón nikdy nenajdete v tom, co skutečný milenec píše o ženě, kterou miluje nebo v tom, co skutečný světec píše o hříchu, který nenávidí. Oba říkají správnou věc, protože by raději neřekli vůbec nic.

Advertisements

One comment on “Vulgarita

  1. Ha3x napsal:

    😀 to si budem pamätať

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s