Úvod

Introduction
Svázal jsem tyhle věci dohromady dosti tenkým provázkem, ale protože jsou samy útlé, je možné, že provázek (a metafora) mohou vydržet pohromadě. Tyto poznámky se dotýkají celé šíře témat a v mnoha případech byly přičiněny ve velmi různé době. Pojednávají o všem možném od dam advokátek po jeskynní muže, a od psychoanalysy po volný verš. Přesto mají při všem svém toulání tolik společného, že všechny naznačují, že toulání je schopen toliko tradičnější duch. Divocí theoretici naší doby potulky jsou potulky docela neschopní. Když mluví o vytváření nových cest, pokládají jen nové koleje. Každý z nich je nutně uvězněn jen ve svém malém vesmíru. Jinak řečeno, je omezen právě obsáhlostí své vlastní generalisace. Marxistova vysvětlení nesmějí vykročit mimo ekonomiku, a freudovský badatel má zakázáno zapomínat na sex. Všímat si jen fantastické stránky těchto sekt může vypadat jako velmi frivolní potěšení—a já nepopírám, že tohle je velmi frivolní kritika. Tvrdím jen, že tahle frivolita je poslední přežívající formou svobody.
Známkou všech těchto poznámek je, abych tak řekl, že veškerý nonsens světa nabývá jakési divoké zajímavosti země divů toliko z normálního hlediska. Chci říct, že jen v zrcadle uměřeného rozumu a příčetnosti, a nikdy jsem si nedovolil tvrdit, že bych měl něco víc, se šílenosti mohou jevit jako obrazy sdostatek jasné na to, aby mohly oslovovat imaginaci. Koneckonců právě průměrnému pravověrnému člověku se herese jeví jako fantasie. Koneckonců právě my běžní a nudní lidé se můžeme těšit z výstředností jako z nějaké země elfů, kdežto výstředníci jsou natolik vážní, že si ani neuvědomují, že jsou elfy. Když nám někdo řekne, že nesouhlasí s tím, aby se dětem vyprávěly pohádky, jsme to my, kdo chápe, že on sám je obyvatel říše pohádek. On to sám ani netuší. Když říká, že by dětem nedovoloval, aby si hrály s cínovými vojáčky, protože je to militaristické, můžeme se představami o fantastických možnostech jeho nápadu bavit my, on ne. To my náhle pomyslíme na děti hrající si s malými cínovými postavičkami filantropů, poněkud zakulacenými, s cínovými cylindříky, maličkými cínovými bůžky našeho ekonomického náboženství. To my pro něja jeho imaginativní ideu rozvíjíme doporučením malých olověných panenek odpíračů z důvodů svědomí v pevných postojích hlubokého znechucení nebo celého regimentu maličkých kvakerů s mrňavými šedými plášti a bílými vlajkami. Jeho samotného by nikdy žádná taková náhrada nenapadla, jeho negace je čistě negativní. Nebo když nám vzdělaný filosof řekne, že dítě si má být naprosto rovné s dospělým, bez naší pomoci svou myšlenku nikam dál už nedovede. Přirozené doporučení, že nemluvně by se mělo střídat s matkou v tom, kdo koho bude nosit, jakmile maminku nošení unaví, nepřijde od něj, ale od nás. Když to bude jen na něm, nevyvolá v mysli poetický obraz dítěte tlačícího dvojkočárek s tátou a mámou vedle sebe. Nemá žádný motiv hledat svěží logické rozvinutí, asimilace rodiče a dítěte je pro něj prostě všední, otřepaná záležitost a nevyhnutelná součást jeho poněkud otřepané filosofie. My, ne on, dokážeme přehlédnout celé panorama a ubíhající perspektivu jeho vlastních názorů a dobrat se toho, co má skutečně na mysli. Jen ti, kdo mají běžné názory mají mimořádné vize. Na těchto vizích vlastně nic zvlášť mimořádného není, až na mimořádné lidi, kteří některé z nich podnítili. Jsou to jen velmi letmo kreslené črty některých z podivných věcí, jež lze nalézt v moderním světě. Ať už ale jsou jakkoliv nedostatečným příkladem, pravdou zůstává, že tohle je zdravý princip za příklady mnohem lepšími a že zdravá mysl je podmínkou satiry jak v oněch velkých věcech, tak v těchto malých záležitostech. Gulliver se může jak do země obrů, tak do říše liliputánů zatoulat právě proto, že je mužem střední postavy. Skutečnou romanci získávání slunečních paprsků z okurek vidí Swift a ne laputští profesoři. Bylo by méně než přesné označovat Swifta za domácí sluneční paprsek, ale pokud nevyždímal mnoho slunečního svitu z okurek, aspoň ho pustil do profesorů. Za to, že byl příběh tak divoký, nemohl Swift šílený, ale Swift příčetný. Ještě zřejmější je pravda u lidí, kteří jsou příčetnější. Právě Rabelaisův zdravý rozum působil, že se šklebil jako chrlič a Dickens, v jistém smyslu, viděl zemi jako plnou cizích a podivných bohů právě proto, že byl šosák. Tyhle jalové novinářské čmáranice nemají nic společného se standardy skutečné literatury, až na princip, o který v nich jde, ale ten princip je správný.
I když jsou to ale frivolní eseje, které jen předstírají, že se dotýkají témat a theorií, které nemohou vyčerpávajícím způsobem pojednat, přidal jsem některé, které možní nevypadají, že by zapadaly i do tak volného schémtu. Jsou s ním nicméně v jistém smyslu spojené. Začínám esejí o rýmu, protože je to typ tradice toho druhu, který antitradicionalisté nyní napadají a skončil jsem esejí nazvanou Milton a stará dobrá Anglie (Milton and Merry England), protože jsem měl dojem, že mnozí by mohli špatně pochopit moji argumentaci proti novým puritánům, kdyby neměli představu, jak jsem se pokusil postavit k šířeji přijímané argumentaci ve prospěch starých puritánů. Oba tyto články vyšly poprvé v London Mercury a já děkuji panu J. C. Squiremu za laskavé svolení s jejich přetištěním. V druhém případě jsem ale měl další pocit, že jsem někde chtěl vyjádřit historický pocit, který podkládá celek, přesvědčení, že existovala a existuje normálnější a národnější Anglie, již jsme druhdy obývali a do níž se pořád ještě můžeme vrátit a která není Utopií, ale domovem. Považoval jsem tedy za užitečné napsat tento úvod, že takováhle knížka výstřižků nemusí být nutně úplně potrhaná a že i k tomu, abychom se těchto věcí dotkli třeba jen lehce, potřebujeme nějaký test. Je nutné mít po ruce pravdu, abychom mohli rychle posoudit moderní filosofie a je nutné je posuzovat velmi rychle, abychom o nich vynesli úsudek dřív, než se vytratí.

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s