Nový pojišťovací zákon (Illustrated London News 27. července 1912)

July 27, 1912
The New Insurance Act
Je zvláštní, že zatímco naši byznysmeni se chlubí tím, jak jsou svižní a rychlí, naši reformátoři se pyšní svou pomalostí. Zatímco finančník vám čile sdělí, že jemu rozhodně tráva pod nohama vyrůstat nestačí, sociální idealista nejen považuje trávu vyrůstající pod jeho nohama a prorážející mezi řemínky jeho sandálů za vysoce vážný a velkolepý důkaz pomalého postupu evoluce, ale pokud tráva doroste dostatečně vznešené výšky, pak ji bude idealista i jíst. Sociální reformátor moderního druhu je vskutku člověkem uctívajícím přírodu—skoro bychom mohli říct, že se zbožně klaní zvířatům, i když zvířata, kterým se klaní není jehně nebo lev či holubice nebo orel, ba ani opice ne, ale hlemýžď. Zatímco člověk, který se živí obchodní reklamou, přírodní procesy popíše jako bleskově prováděné triky, takže vlasy tryskají z holé hlavy jako pramen ze suché země a ochrnulí hopsají jako kobylky, jen co ucítí konkrétní pilulku, sociolog na druhé straně velmi hrdě vysvětluje, že každé pravé vylepšení je jako ono vznešené zlepšení, které opici změnilo v člověka. Z celých dějin uvede vždy právě toto jedno vylepšení. Možná je to proto, že je to jediné vylepšení, na které může přijít. A ani to nemůže prokázat—protože to není zdokonalení v dějinách. To jsou ale jiné věci, nestačí zopakovat, že burzovní makléř si libuje ve své rychlosti, a reformátor má rád svou pomalost: byznysmen visí na světě telefonem, kdežto vědec ocasem.

Nu tato dlouhá perspektiva pokroku, jak bychom tomu mohli říkat, přináší třetí a ještě zvláštnější odrůdu těch, kdo jsou nejen politickými filosofy, ale politiky. Vyvolává zvyk nabízet cosi nového a často ohavného a spěšně dodávat, že v pomalé evoluci lidské společnosti toho přijde ještě spoustu. Někdy to má tu podobnu, že říkají, že nám letos dají něco, co rádi nemáme, ale příští rok nám k tomu dají v té záležitosti zalíbení. Někdy mluví tak, jako by mělo platit, že čím déle trvá zvyknout si na nějaké zlo, tím jistěji to musí být něco dobrého. Někdy to vypadá, že si myslí, že jako první musí přijít na řadu ta nejabsurdnější či nejméně důležitá součást nějakého plánu a to pak vypadá, jako když jakési ohromné zvíře do místnosti vchází pozadu a všechny děsí svým ocasem. Tato podivná politická směs ješitného profesora a snobského obchodníka vždy dává dohromady týž druh výtečného státníka. Politik se v mnoha ohledech podobá finančníkovi—především v ohledu finančním. Svým vážným a uklidňujícím ujišťováním, že přijde ještě mnoho změn a rozšíření, že nic v jeho ani žádném jiném plánu není konečné, že cesta teprve začala, že byl dán jen základní směr—zkrátka, že ať se nám to líbí nebo ne, přijde toho ještě spousta—připomíná ovšem politik sociologa. Běžní řemeslníci a obchodníci, podobně jako komedianti a majitelé cirkusů oblepují svá divadla a karavany plakáty „Právě začíná“, „Pouze dnes večer“, „Definitivně poslední vystoupení“. Politici ale ty své oblepují oznámeními sdělujícími „Ještě nezačínáme“, „Milenium nepřijde zítra“, „Představení Utopie bez mezí ode dneška za sto let.“ Ať už to ale dělají proto, že si myslí, že se lidem taková reklama líbí nebo proto, že vědí, že se lidem představení nelíbí, pochybuji o tom, že byt to sami dokázali říct.

Nu, když mi někdo říká, že mě čeká čím dál víc toho samého, chci znát, co to bude. A když slyším, že stejný princip lze aplikovat na mnoho dalších problémů, chci před zkoumáním problémů zkoumat princip. Když tedy pan Lloyd George říká, že jeho pojišťovací zákon (či pojišťovací zákon velkokapitalisty) je velmi dobrý zákon, ale je to jen počátek. Tedy, lze racionálně zastávat—i když já si to nemyslím—názor, že to je dobrý zákon. Nelze ale racionálně zastávat, že je to dobrý počátek, pokud nevíme, jaký asi bude konec. Co začíná pojišťovacím zákonem? Jaký je to princip, který lze dále rozšířit: Inu, odpověď se jeví propracovaně prostá a, nicméně, poněkud alarmující. Stačí, když se podíváme na hlavní principy zákona, tak jak je přiznává stoupenec zákona v jeho přítomné nerozšířené podobě. Vyslovuje jisté zřejmé věci o jistých stanovených osobách a věcech movitých a je li to pouze počátek, pak patrně rozšíří své principy na další osoby a movitosti. Nu a co se stane, pokud tyto principy, ať už jsou v tomto případě dobré nebo zlé, budou rozšířeny na další případy?

Například: první princip zákona je právní zadržení a uzavření jedné konkrétní části výdělku chudých, aby byly použity na jednu konkrétní část trápení chudých. Tuto definici nepopře žádný stoupenec zákona. Žádný přítel zákona nebude vyvracet, že silou odděluje část něčích příjmů na část jeho potřeb. Přítel zákona jen řekne, že si myslí, že je to potřeba tak velká a částka tak malá, že dělník, ať dobrovolně nebo z donucení, dělá skutečně výhodný nákup. O tom zde nediskutuji. Diskutuji zde toto: co budou takové věci znamenat, pokud budou dovedeny směrem své ústřední ideje. Osobně, kdybych byl chudý dělník, by se mi tahle představa nelíbila, a to ani ve svých zcela zvláštních a úzkých aplikacích na velmi široké a skutečné zlo—nemoci chudých. Vadilo by mi, kdybych nemohl ze zástavy dostat jediný nástroj, který mohu použít a neutěšilo by mně pomyšlení, že mohu bezpečně mít svůj díl komplikovaných nemocí. Hněval bych se, pokud by mému synovi ujela poslední tramvaj a přišel o práci kvůli tomu, že by chyběla částka stojící nyní jako hradba mezi mnou a zarděnkami. Poněkud bych zahořkl, kdybych téměř ušetřil na snubní prsten, ale nemohl bych si ho koupit, protože jsem tak pevně chráněn proti možnosti cholery a ztuhlému kolenu. To ale vyvolává další otázky. Připusťme, že se nemoc odděluje od dalších trápení chudých natolik, aby bylo představitelně rozumné vynutit pro ni zvláštní zajištění. Přesto se ptám, je-li v tomto případě oddělení správné, co se rozumí rozšířením jeho principů na další problémy? Co se rozumí tím, že má být „více“ takové legislativy? Jakého druhu zákonů je tento zákon, jak se o něm říká, „počátkem“?

Nakolik lze smrtelnickým rozumem poznat, jediným možným rozšířením bude odebírání dalších drobných sum chudákovi a jejich zamykání do dalších malých schránek, aby se užívaly pro více a dalších malých účelů. O pojištění se může mluvit jak o „počátku“ zákonů, které oddělí sumu na vykoupení nástroje, aby tak nemohla být použita na zaplacení tramvaje. O pojištění se může mluvit jak o „počátku“ zákonů, které oddělí sumu na zaplacení tramvaje, aby tak nemohla být použita na zakoupení snubního prstenu. A nakonec bude spokojený dělník sedět obklopený jakýmsi kruhem maličkých peněžních schránek, obsahujících celou jeho mzdu a celou oddělenou pro jeho věřitele. Nyní je to jedna schránka (obsahující jeho peníze, ale od které nemá klíč ) označená „doktor“. Až ale tahle blažená legislativa doopravdy „začne“ přibudou další malé schránky označené „hokynář“, „zelinář“, „trafika“, „zubař“ atd.

Netvrdím, že kdokoliv něco takového navrhuje, ani v nejmenším neříkám, že kdokoliv, kdo schvaluje pojišťovací zákon musí něco takového navrhovat, ale se vším důrazem říkám, že je to jediný druh záměru, který si dokážu představit jako další provádění principů zákona, je to jediná věc, jíž si dokážu představit, že by tento zákon mohl být nazýván „počátkem“.

Stejné to samozřejmě je s řadou dalších aspektů, příliš zajímavých, než abych se jim věnoval zde. Další hlavní princip zákona (v jeho odlišnosti od praktického účinku, ať dobrého či špatného) je v uznání či rozeznání zákona, že jistí lidé se musí lopotit a dřít a druzí si je k té lopotě a dřině najímají, tedy první formální popření svobodného občana, které máme od pádu Říma. Představme si ale, že takto počíná zdravý princip, jak bychom ho rozšířili? Mám za to, že rozdělením lidí na více a více tříd, pověřením hospodyní, aby střežily svědomí kuchařky a kuchařkám dát totéž pověření, pokud jde o služky. Je to jistě „počátek“.

Zdroj: Illustrated London News 1911-1913, str. 331-335, G. K. Chesterton Collected Works, vol. XXIX, Ignatius Press, San Francisco 1988

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s