Morální zhroucení moderního Německa (ILN 17. února 1917)

February 17, 1917

The Moral Collapse of Modern Germany

Každý člověk má v hlavě cosi současně jemného a houževnatého, co drží všechno pohromadě tak, jako provázek drží pohromadě špatně svázaný balíček. Pokud se to přetrhne, může se stát cokoliv. Může dítěti podříznout krk břitvou, nebo může říct: „Práce v ambulanci, protože jde o součást vojenské organizace, je křesťanovi zakázaná.“ Se zřejmou upřímností může říct, že je sázené vejce, nebo může říkat, že je důležitější získat ženám volební právo než zachránit před orgiemi v Belgii nebo Arménii. Může se snažit jíst cínové připínáčky, nebo může prohlašovat, že naprostý zákaz vína a piva vyhraje válku. Svůj život může zasvětit povinnosti ukousnout si vlastní nos, nebo může tvrdit, jak nyní tvrdí Němci, že vraždění pokojných mužů, žen a dětí ponorkou nestrannou jako žralok, je vlastně vrcholem humanismu, protože to „zkrátí válku“.

Jedna z nejpravdivějších věcí, které k tomu byly řečeny, byla řečena minulý týden v New Age. Vztahovalo se to ke konkrétní záležitosti, ale platí to pro téměř všechny moderní záležitosti. „Rozlišnosti tak hluboce zakořeněné,“ píše se tam, „že se staly desátou přirozeností lidstva, vyžadují, pokud jsou zpochybněny, buď odvolání na zdravý rozum, pokud jsou zpochybněny, nebo alternativně, dovolání k nanejvýš složité a subtilní argumentaci… Když pomine zdravý rozum, je pro praktického státníka argumentace velmi slabou oporou.“ Každého napadnou příklady této hluboké pravdy. Například existuje argumentace proti kanibalismu, odpor proti pomyšlení na pojídání mého bližního není předsudek. Jenže ta argumentace bude zní velmi těžko pochopitelně, když je předložena a už jste blázen, pokud ji předkládat a formulovat chcete. Spočívá na svátostném cítění o lidském těle, podle kterého duše prosakuje celým tělem jako silná chuť, a není v něm pouze uložená jako klobouk ve své krabici.

Tohle je vsuvka. Ale pravda poukázaná v New Age vrhá velmi skutečné světlo na onen německý argument, o kterém jsem se právě zmínil a naznačuje cosi jako novou definici německého problému. Měl bych říci, že morální zhroucení moderního Německa je především pádem moderního Německa mezi tyto dvě židle filosofie a zdravého rozumu. Moderní Němec opustil příčetnost, aniž by se skutečně dosáhl subtilnosti. Je jako strom, který byl začarován a pokouší se vyrvat z kořenů a podívat se, jak roste a potom, protože je jenom strom a slepý, se mu strašně nepovede pokus přesadit se do lepší půdy. Učinil se nepřirozeným a přitom mu uniklo ovládnutí přírody, protože k tomu je zbytečné mít volné myšlení, které není vytříbené. Navíc člověk, který opustí domov lidské moudrosti musí obejít celý svět, aby se vrátil. Pokud nemůže věřit tomu, co vidí, pak se musí dívat na vše, co je k vidění, než to může skutečně ověřit. Vzpomínky a instinkty mohou být pouhými nápovědami a pořád mohou být užitečné. Ale neúplný logický proces vždy odchází na špatném místě.

Argument o krutosti „zkracující válku“ je velmi ilustrativním příkladem. Nejprve je třeba si povšimnout, jak se Prus tváří, že se zbavuje pověry a okamžitě přitom upadá do čiré pitomosti. Protože jeho argumentace, čistě jako argumentace, když ponecháme stranou ducha a právo,  se obrátí úplně proti němu. Tvrdí, že k ponorkové vendetě sahá proto, že je přitlačen ke zdi, obklopen obrovským a nepřátelským spiknutím—zkrátka proto, že je zoufalý. Nu a  byl by to mnohem lepší argument než ten druhý, ale je to argument, který ten druhý zcela ničí.  I dítě by pochopilo, že pokud strana, která je zoufalá, dostane nové a ničivé zbraně, válku ro nezkrátí. Ta strana může mít oprávněný důvod válku prodloužit, ale válku to očividně prodlouží. Pokud skutečně nechce nic než ukončit boje, pak přirozený způsob, jak boje ukončit je přestat bojovat. Pokud je obrovské a nepřátelské spiknutí ve výhodě, pak nás právě tohle spiknutí může přiblížit k míru a s novou výhodou na druhé straně se musíme od míru zase vzdálit. Ani zdaleka netvrdím, že Němec musí na tento argument přistoupit, ani si to nemyslím, že jediným testem je zkrácení války. Ale pokud je to jediný test, pak ponorkové masakry prodlouží válku. Pokud to na druhé straně není jediný test, pak se celý argument rozpadá na kousíčky a mír, pokud není argumentem pro kapitulaci, nemůže být argumentem pro ukrutnost.

Vidět osobu, jak se osvobozuje od tradičních příčetností, když přitom sama za sebe nedokáže myslet o nic pevněji, znamená dívat se, jak vylézá z kočárku, jen aby sebou plácla přímo na nos. Ale, jak ostatně skutečně prokáže další bádání, stejná slabost, již projevuje po emancipaci se projevuje v emancipaci samotné. V argumentech, jako je ten, který naznačuje, že pro zkrácení válčení je lidské být nelidský, je zřejmá mezera. Podobně jako mnohá moderní sofistika spočívá na předpokladu, že jeden čin má jeden důsledek, zatímco ve skutečnosti jich má mnoho. Zavraždit souseda (nebudu se zde věnovat dalšímu problému, zda jej potom sníst) může být docela kulantní a perfektní způsob, jak mu zabránit hrát příliš často na flétnu nebo házet své mrtvé kočky přes zahradní zeď. Jenže týž skutek má další aspekty—jinak řečeno, asi by brzy začalo být patrné, že mám další sousedy. Němec se svou malou ponorkou již zjistil, že další sousedy má. Ameriku již morálně zavedl do boje proti sobě, a ještě se může stát, že ji přivede k válce proti sobě i materiálně, a v téhle situaci stojí před stejným dilematem, které jsme již uvedli. Nové komplikace buď prodlouží válku, a v tom případě se jeho argument obrací proti němu, nebo na druhé straně, pokud válku vůbec nějak zkrátí, pak ji zkrátí v jeho neprospěch—nechceme-li rovnou říct, že k jeho zkáze. Což je poslední věc, kterou by tenhle dychtivý hledač pravdy chtěl naznačovat. Celkem vzato tedy nový a subtilní pruský nápad k usnadnění skoncování se starou válku zahájením nových válek bude shledán pochybeným.

Mnohý člověk na vycházce po kraji zjistil, že zkratka mívá jednu nahodilou nevýhodu—že zabere hodně času. Bylo známo, že to převažuje i její vyšší krásy, pokud jde o malebnost a nezvyklost. Pokud zkratka naruší soukromé pozemky a poškodí ploty a pole dalších lidí, ví se o ní, že zabere ještě víc času—času v poetickém smyslu využitém těmi, kdo zjišťují, že jejich soukromá cesta vede veřejným vězením. Světovou politiku Pruska lze charakterizovat jako filosofii zkratek. Jejím trikem vždy bylo jít matematicky přímočarou, morálně pokroucenou, cestou. Od cynických překvapení, kterými založilo svůj  vliv v osmnáctém století k náhlému výpadu přes Belgii, který moderní svět vyděsil jako rána hromu, byla jeho metoda současně monotónní i překvapivá. Německý orel se natřásá, že on ej tím ranním ptáčetem, které dál doskáče a sezobne žížalu a tvrdí, že jako s žížalou zachází s čímkoliv, co je o trochu pomalejší a ospalejší, protože je to poctivější. Žádný člověk ducha nebude filosofii zkratek respektovat, jakékoliv může mít úspěchy, ale ve skutečnosti lze říct slovo či dvě o jejích úspěších. Když Fridrich Veliký spěchal bez důvodu i rozumu Slezskem, nejspíš chtěl aby jeho tažení bylo, když ne krátké a sladké, tak rozhodně krátké a trpké. I když svých dalších cílů dosáhl, tohoto nedosáhl. Uvázl ve vleklé mizérii sedmileté války a vláčel se tam a zpátky se zoufalstvím ve tváři a jedem v kapse. Pruských úspěchů v devatenáctém století bylo dosaženo rychle, ale nebyly rychle zapomenuty, ve Francii znemožnily pacifismus a připravily dnešní mstu. A třebaže nepřítel považoval za velmi rychlé a praktické ukousnout rožek Belgie, je i z čistě vojenského hlediska čím dál jasnější, že si ukousl víc, než zvládne pokousat. Myslím, že samotná délka války bude dobrá v jedné věci. Zničí filosofii zkratek. Ukáže, že nejdelší cesta kolem je nejkratší cestou domů, a že vyšlapaná cesta není holá, ale očím s představivostí ukazuje stopy armády průkopníků.

Zdroj: Illustrated London News 1917-1919, str. 42-45 G. K. Chesterton Collected Works, vol. XXXI, Ignatius Press, San Francisco 1989

 

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s