Církev a ďábel (ILN, 28. července 1917)

July 28,1917

The Church and the Devil

Před nějakým časem polovina volnomyšlenkářů z Fleet Street hájila Bibli proti biskupům. Církevníci začali dělat čistku v Žalmech, tak totiž jsou zlobiví. Žurnalisté začali Žalmy číst a zjišťovat, jak jsou dobré. Byla to veselá situace, a jak za chvíli připomenu, obsahovala ta legrace podivně převrácenou ilustrací oanoho návratu náboženství, o kterém se dnes všude mluví. Konkrétní otázkou o kterou tu zjevně jde, je námitka proti oněm silně tělesným obrazům, které tolik přispívají k tomu, že anglická Bible je čímsi jako nosnou kostrou anglické literatury. Někdo se ohradil proti tomu, aby se mluvilo o vyrážení zubů nepříteli—nepochybně by dal přednost jejich bezbolestné extrakci zubařem. Pochybuji o tom, že by mohla být bezbolestná práce zubaře extrahujícího zuby pruského draka, ale praktická námitka není jediná, kterou je třeba zdůrazňovat proti takovému tříbení náboženství. Jde u to příležitosti skutečné dobročinnosti, a tento omyl zahrnuje zahození hlavní takové příležitosti.

V současné pozici církví Křesťanstva, a zejména anglikánské církve, je nyní podivná a téměř krásná ironie. Mají pravdu a neví o tom. Celý běh událostí se obrátil v jejich prospěch, o oni té výhody nevyužijí. Takoví církevníci se snaží získat svět zpět tím, že si troufají používat to, čemu říkají nové ideje, a svět si mezitím získávají jejich staré ideje. Pokud se o nějaké ideji vždy říkalo, že je stará—a vlastně se o ní říkalo, že umírá nebo je mrtvá—pak je to byla ta, kterou lze (přinejmenším symbolicky) vyjádřit jako ďábla—konečné zlo, které bylo víc než nižší stadium evoluce. Lidé byli zesměšňováni, když věci, které nenáviděli, sledovali až k ďáblovým rohům a kopytům, když je všechny lze vysledovat k vlasům a rukám Chybějícího článku. V každém případě, pokud se týká populárního dojmu, takhle evoluce sledována nebyla. Spíše byla poněkud zprudka převrácena. Chybějící článek stále chyběl: a ďábel se ukázal způsobem příliš zřejmým na to, aby ho bylo možné pominout. Moderní vize byla mnohem blíž té středověké, protože jeho roh byl vyvýšen ve svatých místech Lovaně a Remeše a rozštěpené kopyto ukázal otisknuté na v půdě Francie a Flander. I ti, pro které je takový duchovní nepřítel čistě emblémem budou souhlasit, že právě teď je hodně emblematický. I ti, pro které je bajkou připustí, že bajka má ponaučení a to ponaučení rozhodně není špatné.  Takový bude přinejmenším pocit masy lidstva a právě ve jménu masy lidstva byly takové theologické kletby prohlašovány za kruté a nepřirozené. Sněmovní síň vlastně své  vyčpělé formule od síně vědy. Sekularista z Hyde Parku, vše popírající skeptik vždy přicházel právě s touhle námitkou proti těmtýž žalmům. Ale ani vše popírající skeptik nemůže být tak důvěřivý, aby věřil, že dnes může shromáždit velký dav v Hyde Parku, aby tam lamentoval nad jakýmkoliv silným jazykem používaným proti nepříteli. Po celé naše mládí nám říkali, že theologie je proti humanitářství—či jsme spíš zjistili, což je ještě víc k věci, že humanitářství je proti lidskosti. Humanitářství v tomhle smyslu—idea, že je samo o sobě nemorální očistit způsobením bolesti nebo jejím snášením—je dnes jistě popírána tak, jak by jistě nebyla popírána před dvaceti lety: popírána nejen v mnohem širší oblasti, ale z mnohem hlubších důvodů. Většina lidí z té školy nikdy neviděla zlo silné: jakmile je uviděli, rozeznali  (maje v krvi téměř dva tisíce let křesťanství)m že je velmi vhodné a nutné mu vyrazit zuby—a bude-li možná, přerazit hřbet. Dotyk s touto starobylou naukou o existenci zla znamenal cosi jako počátek obnovy jednoty křesťanstva. Tato část kréda byla vyznávána obecně, panovalo obecenství v tomto aktu sakramentalismu—aktu kterému se kdysi říkalo kruciáta. A právě tehdy, když byl takto dav obyčejných lidí obracen ke starému pojetí bdělosti vůči nepřátelům duše, se množství oficiálních správců této ideje chopilo příležitosti mluvit, jako by ve světě nic jako nepřátelé neexistovalo. Jít s dobou si představovali tak, že se přiznají k tomu, že se mýlí právě tehdy, když se prokázalo, že mají pravdu.

Celý případ je ale ještě zajímavější. Nepíšu zde jen pro ty, kdo se mnou souhlasí, ale pro mnohé z těch, pro něž mohou tyhle věci být jen symboly. Ale ten nejnápadnější symbol moderního barbarství v pojetí považovaném v poslední době za ještě víc rozložené  a fantastické.  Nebyl to ani tak démon jako posedlost. Huxley a velcí viktoriánští agnostikové obzvláště vybrali příběhy o tělesném posednutí jako právě ten typ pověry, kterého se je nutné zbavit. Posedlé bloudění mezi hroby bylo jen posledním a zoufalým obrazem náboženského reakcionáře stále bloudícího mezi mrtvými dogmaty. A přece právě tato představa přítomnosti dovádějící tělo ke zvrácenosti nejen přirozeně přišla do mnoha per zaznamenávajících soudobé šílenství nepřítele, ale je také skutečnou kritikou současné pře o Žalmy. Jakkoliv se to může jevit paradoxní, pravý smysl jazyka o vyrážení zubů tyrana a žrouta lidí je spojený s vysokou mystikou o těle jako chrámu Ducha svatého. Je pravým varováním pro lidskou ničemnost, že se tak může stát jako by scénou či sídlem usurpace. A je prostě jen jejím znamením, že sama jeho tvář se stává provokací a samo jeho tělo překážkou. Vše, co je ve válce s nepravostí mu chce vyrazit zuby, právě tak jako by si to přálo vyrazit mříže v bráně hradu zlého obra. Ať už věříme v démony nebo ne, v posledku jde o to vyhnout se tomuto ztělesnění špatnosti, tomuto vtělení rouhání. Fysické metafory, ba i fysické činy, v tom ani zdaleka nejsou irelevantní. A není jen pouhou prostořekostí tvrdit, že pokud takový člověk skutečně neví, že je ošklivý, je první a nejvyšší duchovní povinností říci mu, že je ošklivý. Druhou je udeřit ho do tváře.

Zdroj: Illustrated London News 1917-1919, str. 131-133 G. K. Chesterton Collected Works, vol. XXXI, Ignatius Press, San Francisco 1989

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s